TÄVLINGSBESTÄMMELSER SKÄRGÅRDSBOLLEN

  Skärgårdsbollen följer SHF:s tävlingsbestämmelser samt de särskilda tävlingsbestämmelserna för barn och ungdom (TBBU).


SAMMA POÄNG i GRUPPSPEL (avser U12-U13) :

Om två eller flera lag hamnar på samma poäng i gruppspelet gäller följande ordning:

1. Inbördes möte mellan direkt berörda lag (1. poäng, 2. målskillnad, 3. flest gjorda mål)

2. Målskillnad totalt

3. Flest gjorda mål

4. Lottning

OAVGJORT RESULTAT i SLUTSPEL (avser U12-U13):
Vid oavgjort resultat i slutspelet avgörs matchen genom straffläggning.

1.  3 straffar/lag – vid eventuell lika ställning efter dessa tillämpas

2. 1 straff/lag tills en vinnare kan utses

Spelprogrammet publiceras på Skärgårdsbollens hemsida. Varje lag ansvarar för att hålla sig uppdaterad om eventuella ändringar i spelschemat.

U11 spelar på stor plan med sänkt målribba (6 utespelare och 1 målvakt)


SPELARE OCH LEDARE

Varje lag äger rätt att använda 16 spelare/match men man får ha fler spelare i sin trupp. Varje lag får ha max 4 ledare/match.   Det är enbart dessa som får vistas vid spelplanen. Övriga spelare och ledare ska sitta på läktaren.

Samtliga spelare och ledare ska vara registrerade på laguppställningen, vilket ska göras  senast 20 oktober     i CupManager.

Samtliga spelare ska kunna legitimera sig i händelse av bestraffningsärende.


DISPENSREGLER

Laget ska i samband med anmälan till turneringen skicka in underlag för nyttjande av dispens. Detta avser även de generella dispenserna.

Dispensansökan måste lämnas för varje enskild överårig spelare, max 2 per lag (1 år äldre). Dispensansökan kommer inte att behandlas och godkännas innan fullständig laguppställning är registrerad för laget i CupManager. Laguppställningen kan komma att kontrolleras inför och under turneringen.

Skärgårdsbollen följer Svenska Handbollförbundets regler för åldersdispenser i barn- och ungdomshandboll.

I klasserna U11 är det helt fritt för pojkar att spela med flickor och för flickor att spela med pojkar. I klasserna U12-U13 kan dispens sökas.


MATCHTID OCH TIMEOUT

Speltid  2 x 15 min med 1 minuts paus (inget sidbyte) i alla klasserna.  

Inga tidstillägg för eventuella avbrott i spelet. Klockan stoppas endast vid allvarlig kroppsskada och efter domarens beslut.   Klockan stannas alltså vanligtvis inte i samband med utvisning. Utvisningstiden räknas från tidpunkten när domarna blåser igång spelet. Sekretariatet informerar lagen om tidpunkt när utvisningen är slut.

Lag-timeout tillåts inte under turneringen.

MATCHSTART

Hemmalaget, enligt fastställt spelprogram, börjar med bollen i första halvlek och gör avkast. Bortalaget börjar med boll i andra halvlek.

Lagen ska vara på plats minst fem minuter före utsatt matchstart, tiderna måste hållas. Lag som kommer för sent till match kan dömas som förlorare och WO utdöms i sådant fall med resultatet 10-0.

Efter avslutad match ska lagen lämna planen skyndsamt för att lämna plats för nästa lag.


14. WALK OVER, WO

Lag, som utan giltigt skäl inte ställer upp till match, inte inställer sig till match eller inte fullföljer match, har förlorat matchen på WO och kan uteslutas från fortsatt deltagande. Vid match vunnen på WO räknas resultat 10-0 till den icke felande föreningen.

Den felande föreningen ska erlägga en WO-avgift på 2 000 kr till arrangören.


MATCHBOLLAR OCH UPPVÄRMNINGSBOLLAR

Hemmalag tillhandahåller godkänd matchboll (för godkänd matchboll se TBBU).

Samtliga lag måste ta med sig egna uppvärmningsbollar. 


MATCHTRÖJOR

Bortalag enligt spelprogram byter speldräkt vid lika eller liknande tröjfärg.  

Västar kan användas. Lagen ansvarar för att i god tid kolla upp om västar behövs och kontaktar hallvärden vid behov.

PROTEST

I enlighet med SHFs tävlingsbestämmelser för barn och ungdom (TBBU) så är det inte möjligt att lämna in en protest. 

RÖDA KORT

Två röda kort under turneringen på samma spelare eller ledare ger automatiskt avstängning i nästa match. Detta gäller oavsett om korten erhållits i gruppspel eller slutspel. 

SKADEGÖRELSE

All skadegörelse i boenden, matsalar eller hallarna som orsakas av spelare eller ledare som deltar i cupen ansvarar lagen själva för fullt ut och alla kostnader för att återställa skador kommer att faktureras vidare till berörd förening.


DROGPOLICY

Skärgårdsbollen är ett helt drogfritt arrangemang och vi accepterar inget bruk av droger inklusive alkohol i anslutning till spelplatser  eller i boenden som bokats genom cupen. Denna policy gäller både spelare och ledare. Lag som inte följer denna policy kan komma att bestraffas, i yttersta fall genom uteslutning om förseelsen är grov.

SPELPLANER, BOENDE OCH MATSALAR

Lagen byter i första hand om hemma eller i sin förläggning. Detsamma gäller efter match. Vi har begränsat med omklädningsrum så är det är viktigt att alla hjälps åt och att man lämnar omklädningsrummet så fort man är klar. Och då förstås i bra skick! 

MATCHVÄRDAR/HALLVÄRDAR
Under turneringen kommer det att finnas matchvärdar/hallvärdar närvarande i hallarna. Deras uppgift är att bidra till en trivsam och trygg miljö kring arrangemanget.

Matchvärdarna/hallvärdarna är också ett stöd till domare och funktionärer, arbeta för nolltolerans kring spelplanerna (se MATCHINRAMNING och DROGPOLICY) och påtala om någon bryter mot denna.

Matchvärden/hallvärdens instruktioner för in- och utpassering till hallarna samt eventuell användning av omklädningsrum måste följas.

BOENDE

Boendevärdens regler angående möblering med madrasser måste följas.

Endast de deltagare som är förlagda på ett boende samt behöriga boendevärdar äger tillträde till boendet.


MATCHINRAMNING

Vi vill att Skärgårdsbollen ska vara en positiv upplevelse för alla spelare, ledare och domare. Självklart vill vi att man ska heja på spelarna men detta ska ske på ett sportsligt sätt.  

Tryckluftsdrivna tutor/horn är inte tillåtna. Det är heller inte tillåtet att bruka svordomar, könsord, rasistiska uttryck eller obscena gester mot spelare, ledare, domare eller andra personer på och vid planen. Överträdelse mot detta kan leda till uteslutning eller avvisning.